Projects

General Information

In the spring of 2017, the Quantum/Nano Route was awarded 2.5 M€ of “start impulse” funding to stimulate the research theme in the Netherlands.

In this initial mini-round, we awarded several small-scale projects aimed at stimulating collaboration of different groups across the Dutch scientific landscape on four themes within our route: Green ICT, Quantum Computation and Communication, Nanomedicine, and Outreach. To get a feeling for what the awardees plan to do in these projects, you can consult the slides here from the talks given by the project members from our kickoff workshop:

Green ICT

Green ICT
Paul Koenraad (TU Eindhoven)
Bits and Brains
Francesco Battaglia (Radboud Universiteit)

Quantum Computation and Communication
Seeding a quantum revolution in chemistry
Thomas O’Brien (Lorentz instituut, Beenakker Group) 
Protocols for a quantum internet
Michael Walter (University of Amsterdam, QuSoft)
Quantum Nano Keys: providing physical protection for quantum methods
Pepijn Pinkse (University of Twente)
Scalable and defect-free silicon spin quantum bits
Floris Zwanenburg (University of Twente)

Nanomedicine
Stan Brouns (TU Delft)
Nanoporous implantable devices for treatment of diabetes type 1
Dimitrios Stamatialis (University of Twente)
Oral delivery of nanomedicine: gut-on-chip
Hans Bouwmeester (Wageningen University & Research)

Outreach
Bèta Outreach NWA: Let’s get involved!
Julia Cramer (Leiden / QuTech)
Towards a lectorate on Safe and Societally Robust Innovative Materials and Products
Martin Bennink (Saxion University)
Quantum Rules!
Eric Eliel (Leiden)

Extended Project information

Here, you can find some extended information about some of the projects.

Outreach: Hoe kinderen warmer maken voor STEM? (Julia Cramer)

Jongeren en kinderen warm maken voor STEM (science, technology, engeneering en mathematics) is de laatste jaren een steeds belangrijker thema geworden. Ondertussen staan de speelgoedrekken vol met robots en lijkt STEM populairder dan ooit. Maar hoe bereikt dit belangrijke thema ook de kinderen uit moeilijker te bereiken doelgroepen? Onder andere uit de recente PISA-gegevens blijken verschillende benaderingen binnen STEM-onderwijs vooral de kloof tussen arme en rijke achtergrond te vergroten en gaat een lage sociaal-economische status (SES) vaak gepaard met minder goede prestaties in STEM.

Een recente meta-analyse van Jens Dietrichson, Martin Bøg, Trine Filges en Anne-Marie Klint Jørgensen laat bijvoorbeeld zien dat in het algemeen in het onderwijs slechts een beperkt aantal aanpakken de door SES ontstane kloof effectief kunnen verkleinen. Hierbij gaat het onder andere over directe instructie, geleid groepswerk, maar ook tutor-werking. Dat laatste inspireert ons nieuwe onderzoek binnen de bèta routes van de Nationale Wetenschapsagenda.

De evidentie voor een positief effect van tutorwerking op leren is er, maar kunnen we dit effect verfijnen? Kunnen we er voor zorgen dat via tutorwerking kinderen en jongeren niet alleen beter presteren maar ook meer open komen te staan voor STEM?

Dit is de focus van een nieuw onderzoek dat op 1 januari 2018 van start gaat bij de groep Science communication and Society aan de Universiteit Leiden. Hierin bundelen de routes Bouwstenen der Materie en Fundamenten van Ruimte en Tijd en De quantum/nanorevolutie binnen de Nationale Wetenschapsagenda hun krachten om te zorgen voor betere, evidence- based wetenschapscommunicatie. We zijn zeer verheugd dat dit onderzoek uitgevoerd wordt door de pedagoog Pedro De Bruyckere.

Het gehele project staan onder leiding van Ionica Smeets, hoogleraar wetenschapscommunicatie en boegbeeld van de route Bouwstenen der Materie en Fundamenten van Ruimte en Tijd en quantumexpert/communicatie-onderzoeker Julia Cramer met ondersteuning van de route De quantum/nanorevolutie.

Het project zal drie jaar lopen en binnenkort werven we een postdoc om mee te werken aan dit project. We mikken op een eerste bereik van meer dan 200 kinderen uit groep 7 van Nederlandse basisscholen die direct betrokken zullen worden in dit onderzoek.

Er loopt nu een vacatuur verbonden met dit project, zie:

https://www.universiteitleiden.nl/vacatures/2017/kwartaal4/17-543-postdoc-evidence-based-outreach-nationale-wetenschapsagenda